Wat is paragliden?

Paragliden, parapente, schermvliegen..

Wat is paragliden

Voor 1970 was er de parachute, waarmee gesprongen werd uit een vliegtuig of een ballon. Het grote probleem was toen de bestuurbaarheid. In het begin van de jaren 60 deden verscheidene valschermspringers verwoede pogingen met allerlei typen van valschermen om bestuurbaarheid te verkrijgen, de één al met wat meer succes dan de andere. In 1964 ontwikkelde Domina Jalbert de eerste bestuurbare parachute. Het glijscherm of de parapente, in het begin vaak “matras” genoemd, werd geleidelijk een feit. De legende vertelt dat in 1978 drie parachutepiloten in Frankrijk poogden om met hun vleugel te starten vanaf een helling. De vorm was rechthoekig, bijna vierkant.

Deze bestuurbare parachute, die in feite een vleugel is, had nog een sterke daalsnelheid maar ook een horizontale voorwaartse snelheid ten opzichte van de omringende lucht tot 15 km/u waardoor een zekere opwaartse kracht, lift, ontstond. Dit verhoogde het glijgetal van de vleugel van nul naar ongeveer twee. In de volgende jaren werden vleugels speciaal gemaakt voor het schermvliegen. Doordat de lijnen nooit een schok moeten ondergaan bij het openen van het scherm konden deze veel lichter en dunner worden gemaakt. Geleidelijk aan evolueerde de vorm van een rechthoek, naar een plattere ovaalvormige vleugel met een spanwijdte van ongeveer 12 meter.

Bij de moderne vliegschermen kan de snelheid ten opzichte van de omringende lucht gaan tot ±38 km/u en dit stijgt gestaag. En in de hoogste klasse wordt meer dan 60 km/u gehaald. Het glijgetal is nu circa 7 bij een beginnersvleugel, en kan tot 11 oplopen bij de topschermen.

Veiligheid
Vroeger werd paragliden als een risico sport beschouwd. Door verbeteringen in de opleiding en dergelijke en veiligere schermen is het risico inmiddels vergelijkbaar met het rijden van een motorfiets. De individuele gedragingen van de piloot hebben ook veel invloed op het risico. Vliegschermen worden geclassificeerd naar geschiktheid en veiligheid voor een bestemde doelgroep. Schermen worden geclassificeerd door een keuringsinstantie volgens Europese normen (EN). Deze klasseert de schermen hoe ze reageren bij bepaalde manoeuvres. Hierbij worden het opzetten, asymmetrisch inklappen, front-stall (frontale inklapper) en steilspiraal gesimuleerd tijdens een vlucht en herstel van de vleugel. De tijd van herstel en de nodige input van de piloot zijn de uiteindelijke gegevens die gebruikt worden om het scherm in te delen in onderstaande klassen:

  • EN A
    Dit zijn de veiligste schermen. Geschikt voor beginnende piloten en piloten die houden van meer rustige vluchten. Dit is te vergelijken met een “normale” auto.
  • EN B
    Dit zijn iets sportievere schermen. Geschikt voor de gevorderde piloten, die graag wat sportiever vliegen (Cross-Country (XC)). Een meer “sportieve” auto.
  • EN C
    Deze schermen zijn voor personen die regelmatig tot vaak vliegen: sportieve schermen. Een zeer sportieve auto.
  • EN D
    Deze schermen zijn niet geschikt voor de recreatieve piloten. Een F-3 raceauto.
  • Competitie-schermen
    Deze schermen worden niet gekeurd en vereisen continue input van de piloot. Met deze schermen worden wel de langste afstanden gevlogen, maar ze reageren heel snel op een verkeerde reactie van de piloot. Een F-1 auto.

Een overzicht van veel voorkomende begrippen uit de paraglidingwereld:

Overland vliegen
Uitgerust met een radio en een gps-ontvanger, zal de piloot hoogte nemen, en als hij hoog genoeg is, op tocht vertrekken, sommige keren ook terug. Het afstandsrecord is meer dan 500 km.

Soaring
Langs een berghelling vliegen, en daar door de hellingstijgwind op dezelfde hoogte blijven, of hoger komen.

Glijvlucht
De meest voorkomende vlucht bij beginners. Als er geen mogelijkheid bestaat om omhoog te gaan, zal de piloot rechtstreeks van vertrek- naar landingsveld vliegen.

Grondoefening
Het beoefenen van de start op een vlak stuk land, zonder dat er daadwerkelijk gevlogen gaat worden.

Starten
Er zijn 2 mogelijkheden om te starten. Men kan van een starthelling een heuvel aflopen (niet springen). Een andere methode (in Nederland het meest beoefend) is starten via een lier. Deze trekt de parapenter in een of meerdere ’trappen’ naar een hoogte van enige honderden meters boven het maaiveld.

Inklapper
Het wegvallen van een deel van het scherm. Normaliter is dit binnen enkele seconden opgelost, bij veel typen schermen zelfs zonder dat de piloot daar actie voor hoeft te ondernemen.

Cross-country / XC vliegen
Het maken van een vlucht die langer is (in afstand) dan op basis van de glijhoek van het scherm mogelijk is, door gebruik te maken van hellingstijgwinden en thermiek.

360-er
Het draaien van een volledige cirkel.

Wingover
Het maken van afwisselend scherpe linker- en rechterbochten, zodat de piloot boven de tip, of boven het midden van zijn scherm uitkomt.

SAT
Acrobatiefiguur uitgevonden door de Safety Acro Team. Lijkt sterk op een 360, maar met het draaiingsmiddelpunt tussen de vleugel en de piloot. De vleugel vliegt bijgevolg voorwaarts en de piloot achterwaarts.

Restitutie-thermiek
Een verschijnsel, waarbij de warme lucht uit het dal ’s avonds in zijn geheel opstijgt – rond zonsondergang is het vaak een half uur lang mogelijk om op dezelfde hoogte te blijven zweven.

Wasmachine
Twee verschijnselen: ofwel de rolwind die aan de achterkant van een berg kan optreden, ofwel zeer turbulente lucht.

Rotor
Turbulente, roterende lucht, bijvoorbeeld de rolwind aan de achterkant (lijkant) van een berg.

Loef en lij
Net zo als in het zeilen, de voor- (loef) en achterkant (lij) van een berg (ten opzichte van de wind).

Oefenhelling
Een vlakke helling met een hoogteverschil van 25 tot 100 meter: voor beginnende piloten is het hier mogelijk om de eerste vluchten te maken, zonder dat er ernstig gevaar voor vallen bestaat.

Infinity tumbling
Zoals de vertaling zegt: “oneindig”. Dit is een acrobatiek-manoeuvre en vereist de nodige vaardigheid. Het zijn loopings rondom de langsas van de vleugel.

Parawaiting
Zich bezighouden als er een tijdje niet gevlogen kan worden. Bestaat meestal uit gewoon wachten.

Terrein opeten
De piloot komt te hoog binnen en er is geen ruimte meer om een behoorlijke landing uit te voeren.

Vliegscherm tijdens start

Voor meer informatie mail ons info@maurikparagliding.nl of bel naar: 085 – 0495569

Neem contact op

We horen graag van je!

Onleesbaar? Nieuwe code captcha txt

Begin met typen en druk op enter om te zoeken